myWayPoint :: FAQ
Goedemorgen, kunnen wij u helpen?

 Selecteer soort en product
product soort
product

 Gevonden:
Verbinding Garmin toestel in combinatie met Apple Mac

Bij verschillende mensen speelt een probleem dat een navigatie-toestel niet (goed) herkend wordt. Dit speelt niet bij iedereen en is niet te herleiden tot één oorzaak anders dan dat het probleem bij een vorige update van MacOS geïntroduceerd is.

De Zumo XT en vergelijkbare toestellen gebruiken het MTP protocol voor de communicatie met een computer.
Bij voorgaande modellen was het nog mogelijk om dit (in een verborgen menu) om te zetten naar het Mass Storage protocol. Bij het aansluiten op een Apple Mac werd het protocol automatisch veranderd naar het Mass Storage protocol.
Bij nieuwere toestellen zoals de Zumo XT is dit niet meer mogelijk, deze communiceert alleen via het MTP protocol.

Sluit eerst de simpele oplossingen uit: probeer met andere kabels, via een andere USB-poort en zonder USB-HUBS (dus direct aan de computer).
Als je de mogelijkheid hebt, probeer het ook via een andere computer.

Bij sommige Mac computers speelt het probleem dat maar één programma toegang krijgt tot de navigatie. Hiervoor kan het helpen om de computer opnieuw op te starten zodat alle programma's afgesloten zijn. Zorg ook dat programma's als Garmin Express niet gestart zijn, deze kunnen ingesteld zijn dat deze automatisch starten. Koppel na opstarten de navigatie opnieuw aan de computer en start alleen het gewenste programma.


Bij problemen kan je deze stappen volgen om het op te lossen:
Garmin stappenplan

Dit is wat Apple aanraad:
Mac stappen


Het gebruik van MTP betekent dat de mogelijkheden op een Mac wat beperkter zijn. Er kan maar één programma tegelijk communiceren met het toestel. Als je dus een route wil plannen in BaseCamp, dan moet je zorgen dat Garmin Express volledig is afgesloten, anders houdt deze de Zumo 'bezet' en ziet BaseCamp hem niet. En andersom natuurlijk ook. Hetzelfde geldt voor andere programma's die toegang willen tot de Garmin.

Verder ondersteunt Apple het MTP protocol niet in de Finder. Wil je dus de bestanden op je Zumo zien, dan zal dit met een apart programma moeten.
Een veelgebruikt programma hiervoor is Android File Transfer:
https://www.android.com/filetransfer/
Ook hierbij geldt dat andere programma's de Zumo dan niet bezet mogen houden, dus Express en BaseCamp volledig afsluiten.


Daarnaast is het wenselijk dit probleem bij Apple te melden. Als er meer meldingen komen komt het hopelijk hoger op de prioriteitenlijst.

Artikel toegevoegd op: 13-04-2021